Fem en fredag – påsk

Det är dags för fem hos Elisamatilda

1. Vad vill du helst ha i ett påskägg? Någon oväntad sak skulle vara kul (den/det behöver inte ligga i påskägget om det skulle vara så att inte plats finns…;)

2. Hur skiljer sig ditt påskbord från julbord? Det blir vegetariskt oavsett, lite skillnad på rätter. Ibland Memma till efterrätt.

3. Är det någon skillnad på musten? Misstänker att det bara är etiketten men ingen aning då jag inte testat påskvarianten.

4. Tar du fram något pynt? Vanligtvis inte, men i år ett par kycklingar och gula servetter, även om det inte är pynt men de lyser iaf upp lite.

5. Hur kommer du fördriva långfredagen? Det är en ganska vanlig ledig fredag egentligen. Har bakat och avnjutit gott bröd. Läsa, laga mat, lyssna på ljudböcker, njuta av ledigheten är lite av vad jag tänkt resten av dagen.

16 reaktioner på ”Fem en fredag – påsk

  1. Låter som en skön långfredag. Här har vi strålande sol även om det är lite svalt i vinden. Jag sitter ute och tankar lite D-vitamin, det känns som om det är dags för lite påfyllning av den varan ☀️

    • Ja, men blir inte så mycket sol trots solig dag. Blev att baka istället och mer än en sort, laga mat etcetera men lite kul att 3xperimentera 😉 D-vitamin är viktigt, intar extra 😀

  2. viktigt att ta det lugnt. har inte påskpyntat här hemma, men i sommarhuset vid havet har nog barnbarnen fixat en del. det får vi se imorgon.must använder vi inte över huvud taget. det blir nog vegetariskt påskbord för oss också. silltårta och Jansson blir det i alla fall

    • Så både och? Sill äter jag inte som vegetarian, men har gjort vegetarisk Jansson någon gång. Låter skönt med sommarhus vid havet, det skulle inte vara dumt att ha. 🙂

  3. Dom flesta jag läst firar påsken med sill och ägg, sen är det väldans olika vad vi gör för övrigt!
    Själv tar vi det lugnt med utejobben, har blåst för mycket, så vi har städat lite istället. Det tar ju otroligt lång tid nu när man är äldre…..
    KRAM & GLAD PÅSK/Susie

    • Ja den traditionen med sill och ägg verkar vara stark, men skönt att det är olika i övrigt så det blir lite variation :). Har mest bakat och experimenterat i köket idag, lite kul. Kram och detsamma!

  4. Jag hoppas din långfredag varit bra hittills, dina planer låter väldigt härliga. Ta det lugn, läsa osv… skulle jag gärna göra en hel dag. Hoppas någon av påskdagarna kan bli på det viset.😊

    • Jodå den har inte blivit riktigt så som tänkt men bra ändå. Fuskat i köket ned bakning och matlagning så inte mycket läst. Men påsken har ju fler dagar 🙂

  5. Du och jag verkar vara de enda som INTE vill ha godis/choklad i våra påskägg. Bra där! Å ditt svar var mera finurligt än mitt;-)
    Så du har också finsk påbrå, eftersom du satsar på Memma;-) Har läst om och sett desserten även hos min lokala ICA, men inte slagit till. Är ingen sötis så, men är aningen frestad, då nästan alla lovordar desserten.

    • Jasså, ja alltså jag tycker om choklad men kunde vara kul med annat i eventuellt påskägg. 😉 jo anknytning finns, memma är godare än det ser ut. Du får testa någon gång, behövs ganska mycket socker på och grädde, en kan inte äta så mycket då det är mäktigt.

  6. Det lät som en avkopplande skön långfredag, tack o lov är de inte längre lika långa som när man var barn och allt var stängt, inget att se på tv osv. Jag uppskattar att det är ljusare kvällar, hundpromenaden kan dras ut till åttatiden utan att behöva gå i mörker. God fortsättning

    • Det minns jag väl, tur det inte är så längre. Min långfredag blev inte fullt lika avkopplande som jag tänkt men får skylla mig själv. Var kul att experimentera i köket och det tog tid så sen för trött, idag lite mer avkopplande men en hel att fixa också;) ljuset är fö det bästa!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.