To die but once av Jacqueline Winspear

En av serierna som jag läser är den med Maisie Dobbs. To die but once är den fjortonde boken. Det brukar bli en bok om året av Jacqueline Winspears serie. Jag valde ljudboken även i år, men en annan uppläsare.

Handling: Det är i början av andra världskriget. En pubägare och hans fru är oroliga för sonen Joe 15 år som inte har kontaktat dem på ett tag, Joe arbetar som lärling på ett målar- och inredningsföretag, och han arbetar på annan plats. Enligt fadern har sonen betett sig lite konstigt och lidit av huvudvärk. Maisie tar sig an fallet. Är det bara en känsla av att kunna göra lite som han vill, eller är det något annat som är anledningen till att Joe inte hört av sig på ett tag?

Samtidigt som Maisie försöker utreda vad som hänt Joe så händer saker den nära vännen Priscilla och hennes familj. Och så har Maisie planer om adoption. Den föräldralösa flickan Anna, som evakuerades till familjen vilket en kunde läsa om i föregående bok, har kommit att betyda mycket för Maisie. Det är gripande läsning och intressant tråd.

Som jag nämnt i övriga omdömen om böckerna i serien så tycker jag om miljöerna och att följa Maisie Dobbs. Hennes liv och hur det utvecklas. Det här är en historisk berättelse som är både drabbande, intressant och spännande. Jag tycker att det här en av de starkaste böckerna i serien.

Den ljudbok jag valde läses av Julie Teal. Någon gång var dramatiseringen lite mindre lyckad men i det stora hela tyckte jag den var bra. Och jag kommer välja samma uppläsare när det blir dags för nästa del i serien.

Betyg +4/5

Den här delen var en av de böcker som jag läste under sommaren (känns som evigheter sedan, det var i augusti…)

Lista på böckerna i serien finns HÄR

3 reaktioner på ”To die but once av Jacqueline Winspear

  1. Pingback: Böckerna om Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear | Bokdamen - böcker, ljudböcker och lite annat

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.