Fem en fredag – mörker

Fredagskväll, mörkt och det är vad fem hos Elisamatilda handlar om, mörker alltså.

1. Vad tycker du om att vrida klockan åt det ena eller andra hållet?

I år har jag tyckt att det varit extra jobbigt att ändra till vintertid av någon anledning. Åldern? Plus allt elände runt om? Kombo kanske. Sommartiden är väl okej men brukar känna av ändringen i kroppen.

2. Vad innebär mörkret för dig?

Det kan vara mysigt med tända ljus, kopp te och krypa ihop med en god bok eller bra tv-serie, men den känslan har inte infunnit sig än. Kanske för att det är så onaturligt varmt.

3. Har den här hösten varit mörk eller ljus för dig?

Lite både och faktiskt. Krig, klimatet, populism….bara för att nämna några saker som varit och är för mörka.

Om jag ser till mig själv så har hösten varit hyfsat ljust med en del ”svackor” så som det är i livet för de flesta tror jag.

4. När famlade du senast i mörkret?

Det gjorde jag ikväll på vägen hem från jobbet.

5. Av vilken anledning var du senast uppe mitt i natten?

Det var förmodligen för att jag inte kunde sova.

13 reaktioner på ”Fem en fredag – mörker

  1. Egentligen är ju det där med sommar-/vintertid totalt onödigt. Inga fördelar alls enligt mig. Men snart så slipper vi kanske omställningen.
    Även jag famlade i mörkret ikväll, helt beroende på att det är mörkt så tidigt;-)
    Har inga problem med sömnen, sover så gott som alltid gott, men de där toabesöken sitter i efter sisådär 10 år…;-)

    • Ja det vore inte dumt om det blir stopp på den men det verkar inte lätt, mycket att ta hänsyn till och nu pratas det ju inte alls om det, men förhoppningsvis så.
      Mörkret kommer verkligen tidigt.
      Vad skönt att du inte har några problem med sömnen, det skulle vara härligt att inte ha det. Toabesök det sällan på natten.

    • Jag blir för pigg om jag gör såna saker. Nyttig får jag vara på dagen, i bästa fall. 😉 Jag går runt, byter sovplats och lite sånt. Oftast ska jag ju till jobbet och behöver sova lite, och byta plats kan hjälpa.

  2. Jag reagerar mer och mer att det är så onaturligt varmt denna sena höst. Ifjol hade vi fått första snön redan, även om den strax försvann. Annars blir det så mycket ljusare när vi har lite vitt på marken. Nu får vi tända desto mera ljus. Trevlig helg

    • Ja någon vajsing är det, det har väl varit den varmaste november så här långt. Vi hade +13 tidiga morgnar och runt +17 på dagen i veckan och det känns konstigt, fel, med sommartemperatur nu. Men idag var det +2 imorse och det känns mer normalt. Lite vitt gör det ljusare, vi får se om det blir något i år här, hänt att det inte kommer förrän efter jul…Ha en fin söndag.

  3. Pingback: Fem en fredag v. 47: Inflation - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.