Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri

jag ringer mina bröder

Kategori : Roman

Förlag : Bonnier Audio

Utgiven : 2012

Bokformat : CD-bok

Uppläsare : Hamadi Khemiri

Lyssnartid : ca 1 timme 23 minuter

 

Berättelsen tar avstamp i det som hände på Drottninggatan i Stockholm december 2010 då en bil exploderade och det senare visade sig vara ett självmordsattentat. Jonas Hassen Khemiri skrev en text om händelsen i DN vilken han bygger vidare på i Jag ringer mina bröder.

Handling

Amor irrar runt i city på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I bakfickan har han en kniv och så har han en telefon som han pratar i med olika personer. Barndoms-vännen Shavi, kusinen Ahlem, ungdomskärleken Valeria, Djurens rätt som vill ha hans stöd och mormor Tyra. Samtidigt strävar han efter att bete sig så normalt som möjligt.

Kommentar

Det är en kort berättelse och det gick nästan för fort att lyssna på den. Det tog lite tid innan jag började smälta innehållet i boken, och ärligt talat så har jag nog inte gjort det till fullo än, det är stort, starkt och hemskt. Det är svårt att veta vad som utspelas i verkligheten och vad som utspelas i Amors huvud och det öppnar förstås upp för olika tolkningar vilket jag gillar. Det är en anledning till att jag skulle vilja läsa om Jag ringer mina bröder och då den fysiska boken, för jag skulle vilja komma ännu närmare texten, orden, meningarna. Liksom i Ett öga rött och Montecore som jag också har lyssnat på och tyckte väldigt mycket om (läste böckerna innan jag började blogga) fascineras jag av språket i boken.

Jag ringer mina bröder är en fantastisk bok som jag njöt av att lyssna på samtidigt som jag kände ett tilltagande obehag. Boken belyser hur det är att vara invandrare i Sverige efter dådet – utsattheten – och den förmedlar tankarna, förvirringen, ångesten kring detta på ett oerhört starkt sätt. Men det är ingen genomtung läsning för det finns en hel del humor i boken.

Vissa böcker gör sig oerhört bra och nästan bättre i ljudboksformat och Jag ringer mina bröder är en sådan bok. Jag förstår mer än väl att den är nominerad till Stora ljudbokspriset. Uppläsningen av Hamadi Khemiri är fantastiskt bra.

Jonas Hassen Khemiris bok är nog bland det bästa jag har läst och jag rekommenderar den varmt.

Det är många som har skrivit om boken däribland Bokmal73, Bokmoster, Fabulerat, Lottens Bokblogg, Nilmas bokhylla, Sannas bokhylla.

Boken finns på Adlibris och Bokus

3 reaktioner på ”Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri

  1. Pingback: Tematrio: Tunnisar | bokdamenblog

  2. Pingback: Bokbloggsjerka 20 – 23 september, standalones eller serier? | bokdamenblog

  3. Pingback: Top Ten Tuesday: Boktips | bokdamenblog

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.