Bokbloggsjerka 20 – 23 september, standalones eller serier?

jerka11Det är fredag, underbart väder, och i helgens bokbloggsjerka undrar Annika:

Läser du helst standalones eller bokserier?

När jag kollar igenom vad jag hittills har läst under året så har jag läst ungefär lika många standalones som serier. När det gäller serier så rör det sig i mitt fall oftast om  deckare/kriminalromaner/spänningslitteratur. Att hitta bra och spännande serier med intressanta karaktärer, miljöer, intriger är underbart. För att inte tala om en av mina favoritserier som är Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q som lyckas balansera allvar med humor. Men jag tycker också om att varva med fristående böcker/andra författare och genrer, och när jag hittar böcker som jag gillar så vill jag gärna läsa allt av den författaren. Ett exempel på det är Jonas Hassen Khemiri. Så mitt svar blir att jag tycker om att läsa både och. 🙂

29 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 20 – 23 september, standalones eller serier?

    • Visst är han bra! Jag tyckte i och för sig om ”Ett öga rött”, men jag tycker att han ”växer” för varje sak han skriver. Han är en där författare som bara blir bättre och bättre och ja genial är verkligen rätt ord! 🙂

  1. Jag har läst första boken av Jussi Adler Oslens Avdelning Q serie, har två till här hemma ser så mycket fram emot att fortsätta på den serie då jag tokgillade den första 🙂

    • Det är härligt att ha favoriter att återvända till. Jag gillar också Assad och Carl Mörk och Rose som jag tycker är en störtskön karaktär. Längtar efter att läsa den femte boken så småningom. 🙂

  2. Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones… Har hittills bara läst den första av Jussi Adler-Olson, men längtar efter att få fortsätta med efterföljarna!

    • Det är inte helt fel att blanda med standalones, för det finns ju många bra sådana, men det är något speciellt med deckarserier som Jussi Adler-Olsens. Jag har läst de första fyra och dom är så bra, härligt att du har några kvar att läsa! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.