Bokbloggsjerka 26 – 29 April, Förord

jerka11

 

I helgens jerka undrar Annika:

Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Jag läser prologer och epiloger. Varierar när det gäller förord och inledningar men oftast skumläser jag dem. I den typen av böcker som jag läser och lyssnar på så tycker jag att förord och inledningar många gånger bidrar till förståelsen och upplevelsen av boken. Efterord och tacktexter läser jag ytterst sällan.

8 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 26 – 29 April, Förord

  1. Förord med analyser av boken läser jag hellre efter jag har läst boken, för mig ger det mer om jag får analysera själv först och sedan veta vad någon annan tänker.

  2. Efterord och tacktexter tycker jag ibland kan överraska, kanske om reaktionerna på boken eller liknande, men ofta är det ju bara en lång lista över personer som hjälpt författaren. Den listan klarar jag mig helt klart utan.

    • Jag håller med. Långa tacklistor med uppräknande av massa personer är tröttande och det är extra kul när man hittar en bok som har ett annorlunda efterord/tacktext.

  3. Jag läser ytterst sällan förord och efterord/tacktexter. De intresserar mig inte och de gånger jag läser dem skummar jag bara igenom dem. Efterord/tacktexter tycker jag kan ta bort lite av den där känslan man kan när en bok är slut. Och som sagt är tacktexter ofta bara en lista över namn på personer som hjälpt författaren, det får jag inte ut nåt av.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.