Vitlöksballaderna – Novemberbok Jorden runt läsningen

Vitlöksballaderna

Jag har länge varit nyfiken på Mo Yans böcker och främst Vitlöksballaderna men det har inte blivit av att jag läst den förrän nu och detta tack vare att jag hoppade på Lyrans Noblessers Jorden runt resa.

Handlingen utspelar sig i nordöstra Kina. Det är 80-tal och bönderna odlar vitlök men de kan inte leva på odlingarna då mellanhänder och korrupta personer lägger på den ena avgiften efter den andra. Det blir överproduktion och staten slutar att köpa. Vitlöken ruttnar och bönderna går samman, gör uppror, vilket följs av massarresteringar som innebär stort lidande för många familjer och människor dör. Det handlar inte bara om upproret utan också om familjerelationer, intriger inom familjer och kärlek som den mellan Gao Ma och Jinju som lovats till annan man genom byteshandel familjerna emellan. Varje kapitel inleds med en balladvers av den blinde sångaren Zhang Kou och verserna bildar tillsammans en sång om ett uppror och jag tycker att det är väldigt vackert och passande. Det ger helt enkelt en extra dimension till de olika berättelserna och handlingen i stort.

Språket är fantastiskt, så vackert. Naturen, landsbygden, dofter och smaker skildras oerhört bra och det blir väldigt levande. Jag tyckte att jag kunde känna lukten och smaken av vitlök. Författaren skildrar både det vackra och det hemska lika målande och ibland blir det lite väl detaljerat som när han beskriver uppstötningar, urin och avföring. Men det är bara en liten parentes för jag är imponerad av att han skildrar såväl tragedier, tortyr som kärlek med samma fasta och självklara handlag. Mo Yan är återhållsam i sitt berättande och avslöjar inte en del saker förrän mot slutet samtidigt som berättelsen hoppar i tid och mellan olika karaktärer vilket gör att det är och blir väldigt intressant och spännande. Vitlöksballaderna är en förvånansvärt lättläst bok och jag kan förstå att Mo Yan har fått Nobelpriset i litteratur, 2012, för det är en stor läsupplevelse. Rekommenderas!

Boken finns på Adlibris och Bokus

En reaktion på ”Vitlöksballaderna – Novemberbok Jorden runt läsningen

  1. Pingback: Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013 | bokdamenblog

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.