Bokbloggsjerka 19 – 22 september

jerka11Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok? Det undrar Annika i helgens jerka.

Det var en lite klurig fråga så här på fredagskvällen. Det finns förmodligen flera saker men just nu kommer jag bara på ett par:

1. Karaktärer som påminner om mig själv väldigt mycket vilket inte händer så jätte ofta då brukar jag haja till.

2. Finlandssvenska miljöer, ord och uttryck som jag känner igen kan få mig att både le och haja till. Då blir jag påmind om mina finlandssvenska rötter.

En lite rolig grej som har hänt när jag läst böcker av författare från Finland är att jag börjat läsa på finlandssvenska. Jag läser inte högt men jag hör det liksom inom mig själv och det är en liten lustig känsla. 😉

 

 

 

26 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 19 – 22 september

  1. Enda gången jag hört en dialekt i huvudet när jag läste var nog när en karaktär pratade gotländska. Men det kan jag egentligen inte så förmodligen lät det inte ens rätt, men i mitt huvud gjorde det det 🙂

  2. Jo men det där kan jag relatera till, jag ”hör” ofta boken inuti mitt huvud, och beroende på boken hörs den med olika röster. En bok av en norsk författare jag läste nyligen hörde jag hela tiden med min norske kollegas röst. Har aldrig funderat så mycket på om det är likadant för andra som läser eller ej?

  3. Jag hajade till häromdagen när en del av handlingen var förlagd till Mariehamn på Åland ( där jag bor ) innan jag insåg att författarinnan ju är finlandssvensk. Då kändes det inte lika märkvärdigt längre tyvärr. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.