Bokbloggsjerka 26 – 29 september, bokserier

jerka11Fredag kväll och jerkan. Den här gången undrar Annika:

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ).

Den längsta bokserien som jag har läst och fortfarande följer är Elizabeth Georges böcker om Thomas Lynley och Barbara Havers. Jag har missat några, men läst de flesta. Jag älskar det brittiska och språket som jag för det mesta tycker är av väldigt hög klass och så gillar jag Lynley och Havers. När det gäller om serien har förändrats så är de numera tjockare än förut och en del böcker har varit lite ojämna, men jag gillar de flesta böckerna och hoppas att det blir fler.

En annan serie som jag läst alla böcker i är Arnaldur Indridasons om Erlendur Sveinsson. Jag är väldigt förtjust i miljön, det karga Island, och så gillar jag Erlendur. Serien har förändrats och en sak som har tilltalat mig är att det förekommer andra huvudkaraktärer/utredare än Erlendur i en del av böckerna och det tror jag har bidragit till att jag ännu inte har tröttnat på serien.

 

20 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 26 – 29 september, bokserier

  1. Åh, tack för påminnelsen, hur har jag kunnat glömma Arnaldur Indridasons böcker som utspelar sig på Island? Gillar miljön och människorna. Började med Storytel i våras och kollade nu efter att jag läst ditt inlägg om han fanns. Jajamänsan 11 böcker, varav den elfte kommer 13 november. Har säkert fyra eller fem böcker olästa. Härligt!

    • Roligt att kunna påminna. Vad bra att böckerna finns på Storytel. Jag lyssnar mycket på ljudböcker och har lyssnat på flera av Indridasons böcker. Jag har inte börjat med Storytel, men funderar på det ibland, men jag är nog lite bortskämt genom att jag har gratis tillgång till böcker på jobbet. 😉 Härligt att du har flera böcker av Indridason att njuta av!

    • Intressant det där med karaktärer och hur en kan känna för olika karaktärer. Jag minns när jag läste Mörka platser av Gillian Flynn så hade jag väldigt svårt för flera av karaktärerna och det var lite jobbigt att läsa den…boken var också lite för mörk för min smak. 😉

  2. Jag kommer inte på något exempel men vet att jag läst flera bokserier där jag tyckt att den första boken varit mycket bättre än de kommande och jag har en teori på varför det är så.

    • Jag känner igen det där när det gäller andra böcker/serier. När det gäller Georges böcker så går det lättare att läsa dem än andra tegelstenar och det är nog för att jag gillar dom så mycket. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.