Kod 400

divry

Titel : Kod 400;   Författare : Sophie Divry;   Förlag : Sekwa

Utgiven : 2012;    Kategori : Roman;  Sidor : 93

En kompis tipsade mig om den här boken och författaren. Sophie Divry är journalist och Kod 400 är hennes debutroman.

En morgon upptäcker bibliotekarien på ett landsortsbibliotek i Frankrike att en besökare har råkat bli inlåst över natten och hon börjar samtala med besökaren.

Det är intressant att läsa om ett franskt bibliotek. Jag har varit i Frankrike men inte besökt något av landets bibliotek. Föreställer mig att det finns både likheter och skillnader mellan svenska och franska bibliotek.

Samtalet, monologen, är rappt berättad och jag tycker att det är intressant att läsa om klassifikationssystemet Dewey som fler och fler bibliotek går över till.

En sak som jag undrar över är porträttet av bibliotekarien. Jag har läst boken flera gånger och funderat över författarens syfte. Driver hon med bilden av bibliotekarien som finns i en hel del litteratur? Eller är hon ute efter att ge röst åt bibliotekarier som verkar i det tysta? Jag vet inte. Men beskrivningen av bibliotekarien som ensam, frustrerad och levande för och genom litteraturen känns föråldrad och stereotyp. Kanske finns de sådana bibliotekarier men jag känner ingen som passar in på den beskrivningen.

Det har blivit en hel del tegelstenar på sistone och det var skönt att läsa en lite tunnare bok.

Många har skrivit om boken däribland  Jenniesboklista, I min bokhylla och Eli läser och skriver,

4 thoughts on “Kod 400

  1. Pingback: Tematrio: Tunnisar | bokdamenblog

  2. Pingback: Bokfemman 2013 | bokdamenblog

Kommentera

