Den stora matchen av Arnaldur Indridason

 

Den stora matchen

Den isländska författaren Arnaldur Indridason som är en av min favoritförfattare har kommit med en ny bok, Den stora matchen, som jag har läst.

Handling

Det är sommar och året 1972 och Reykjavik vimlar av utländska gäster,  journalister och schackentusiaster. Kalla kriget har kommit till lilla Island. Här förbereds ”århundradets match” – Bobby Fischer mot Boris Spasskij, USA mot Sovjet. En duell som handlar om mycket mer än bara schack.

Samtidigt som förberedelserna inför matchen når sin höjdpunkt hittas en ung mans livlösa kropp på en av stadens biografer. Det blir Marion Briem som tar sig an fallet. Vem har gett sig på en sjuttonåring mitt under femföreställningen?

Kommentar

Den stora matchen är den tionde boken som, så vitt jag känner till, har översatts till svenska. Jag läste de tidigare böckerna innan jag började blogga. Jag har alltid varit väldigt förtjust i huvudkaraktären Erlendur som förekommer i flera av Indridasons böcker och jag kände ett vemod över utvecklingen i Den kalla elden. Det gjorde förstås att jag var förberedd på att Erlendur förmodligen inte skulle vara med i den nya boken. Men jag saknade honom ändå. Kanske för att han är en sån komplex och intressant karaktär.

Med detta sagt så tyckte jag ändå om Den stora matchen. En anledning till att jag inte har tröttnat på Indridasons böcker är nog variationen, att det förekommer andra huvudkaraktär/utredare i en del av böckerna som Elinborg (Mörka strömmar) och Sigurdur Oli (Svart himmel). Därför tycker jag att det var intressant att följa Marion Briem och få veta lite mer om hans liv, uppväxt och tiden på sanatorium som skildras parallellt med utredningen. Och eftersom Marion Briem var Erlendurs mentor så gav det en extra dimension till läsningen.

Jag tyckte att det var intressant att författaren har förlagt en stor del av handlingen till 70-talet som i sig var en händelserik period. Skildringen av den oskyldiga människan som hamnar i kläm, offras är både gripande och tankeväckande. Upplösningen är oväntad och boken slutar med en mycket intressant cliffhanger  som bådar gott inför nästa bok. Den stora matchen är välskriven, intressant och spännande och den får betyget 4.

Kategori : Deckare; Förlag : Norstedts; Utgiven : 2013; Sidor : 301; rec.ex.(Stort tack Norstedts!)

Boken finns på Adlibris och Bokus

De andra böckerna:

Den kalla elden (2012)

Svart himmel (2011)

Mörka strömmar (2010)

Frostnätter (2009)

Vinterstaden (2007)

Mannen i sjön (2006)

Änglarösten (2005)

Kvinna i grönt (2004)

Glasbruket (2003)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.