Kast med liten kniv av Sara Kadefors

kast-med-liten-kniv I sommar har jag lyssnat på Kast med liten kniv. Jag tycker om Sara Kadefors sätt att skriva och har tidigare läst Fågelbovägen 32 och Borta bäst (som jag inte har recenserat på bloggen men varmt rekommenderar).

Kast med liten kniv utspelas på två tidsplan där läsaren dels får möta den unge Jonas som blir mobbad, kär i Rebecka, hänger med ett halvt kriminellt gäng och med nöd och näppe tar sig genom skolan. En dag inträffar en händelse som förändrar Jonas liv totalt.

I vartannat kapitel får läsaren möta Jonas i nutid. Han är gift, har två barn, firman går bra och så är han handbolls- och fotbollstränare. Efter att Jonas råkat höra ett samtal rivs såret från uppväxten upp igen.

Tematiken obearbetade händelser och trauman och dess konsekvenser är intressant och tankeväckande. Historien om Jonas fick mig att fundera över min egen skoltid och mitt liv som vuxen.

Vissa böcker bör läsas istället för att bli lyssnade på och jag tror i mångt och mycket att Kast med liten kniv är en sådan bok. Jag tyckte att inläsningen var för tam och monoton vilket påverkade läsupplevelsen i stort.

Andra som bloggat om Kast med liten kniv: Bibliophilia, Bokdivisionen, Books on my mind, Enligt O

Mitt exemplar lånade jag på biblioteket

Boken finns att köpa i olika format på Adlibris och Bokus

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.