Bokbloggsjerka 14 – 17 november

jerka11Fredag och jag har varit nästan helledig (jobbat lite hemifrån) och först nu är det dags för Annikas fråga i jerkan: Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel? Ex: Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Om du känner att du inte kan bidra på med ett svar på just den här frågan kan du i stället berätta om någon bok/några böcker som innehåller någon form av intertextualitet.

Ovanligt knepig fråga som jag fick fundera en hel del över. Jag är lite osäker på om jag tolkat frågan rätt men jag kom att tänka på  huvudpersonen Nora i Kvinnan på övervåningen av Claire Messud som jag läst ganska nyligen. Karaktären Nora förekommer i en del andra texter däribland Ett dockhem av Henrik Ibsen som det var ganska länge sen jag läste. Det skulle också kunna vara så att Messud gör en slags blinkning till ”the Mad Woman in the Attic”, titeln Kvinnan på övervåningen tyder i viss mån på det, men det kan också vara så att jag är ute och cyklar.;) För övrigt så är är det en av de bästa böcker jag läst så här långt i år.

kvinnan-pa-overvaningen

 

34 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 14 – 17 november

    • Det kan onekligen ha sina sidor med återanvändning av andra författares karaktärer. Tror inte att jag har läst så många såna böcker, i alla fall inte vad jag kan komma på just nu, men förmodligen desto fler böcker med litterära blinkningar. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.