Att föda ett barn av Kristina Sandberg

attfödaettbarn_annat formatDen första bok som jag läste i år var Att föda ett barn av Kristina Sandberg som är den första delen i en trilogi.

Berättelsen utspelas i slutet av 30-talet och handlar om Maj som är 21 år, lämnar  sitt hem och pojkvännen Erik. Hon reser till Örnsköldsvik, arbetar på konditori, träffar den rike Tomas som är mycket äldre, frånskild. Dom har sex, Maj blir med barn och sen gifter dom sig.

Maj har det tufft. Hon skäms över att ha blivit gravid utan att vara gift. 30-talets normer och värderingar råder. Maj strävar efter att bli den perfekta hustrun, mamman och värdinnan. Hon vill passa in och oroar sig bland annat över att inte räcka till, över Tomas som dricker för mycket, barnet.

Jag har funderat över hur det kom sig att jag tyckte om den här romanen så mycket som jag gjorde. Jag har läst liknande berättelser tidigare. Och ändå inte. Den är på många sätt annorlunda, särskilt i skrivsättet vilket gjorde att det kändes som att läsa en ny berättelse. Den är skriven i tredje person och som läsare får man möta Majs tankar och inre dialog med sig själv. Texten vibrerar av liv och lite så som det kan vara när man gör olika saker och tänker: Maj bakar, städar och grejar och så dyker någon/några av hennes tankar upp och ofta i en och samma mening.

Jag tyckte inte att det var en helt lättläst roman. Ibland blev det lite otydligt när det gäller vem som pratar och vem som tänker. Och jag tyckte att det var lite oklart gällande vem som lämnade vem i fallet Maj och Erik. Det är en hel del långa meningar, kommatering saknas ibland vilket gjorde att det var lite av en utmaning att läsa den och särskilt i början. Tempo är högt och jag blev bitvis ganska utmattad av läsningen. Samtidigt så tyckte jag om tempot, drivet, växlingarna och skrivsättet. Ja det var helt enkelt fascinerande läsning och en roman som jag sträckläste.

På några ställen bryter berättarrösten in i skildringen om Maj med åsikter och kommentarer. Det kom väldigt plötsligt och fick mig att haja till. Ett oväntat grepp som jag gillade.

Jag tyckte väldigt mycket om Att föda ett barn och rekommenderar den varmt. Jag ser fram mot att läsa Sörja för de sina som jag hoppas få i min hand inom en snar framtid.

Några andra som har bloggat om boken: Emilias bokstäver    Kattugglan  Västmanländskans bokblogg

Boken finns bland annat på Adlibris och Bokus och på bibliotek

One thought on “Att föda ett barn av Kristina Sandberg

  1. Pingback: Eli läser och skriver | Att föda ett barn – Kristina Sandberg

Kommentera

