Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason

natter-i-reykjavikFörra månaden lyssnade jag på Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason i vilken vi får möta Erlendur som nyutexaminerad polis. Erlendur börjar intressera sig för ett gammalt fall, ouppklarat, där en uteliggare hittades död. Erlendur som oftast jobbade natt brukade stöta ihop med mannen. Han börjar också titta närmare på ett fall med en kvinna som försvunnit. Frågan är om det finns några kopplingar mellan fallen?

Nätter i Reykjavik är den elfte boken i serien om Erlendur. Jag tyckte att det var intressant att få veta hur det började för Erlendur som nyutexaminerad polis. Som många gånger tidigare så är kriminalintrigen intressant men det är inte det som jag gillar mest i Indridasons böcker. Det är snarare miljön – det karga Island som jag blir sugen på att besöka, karaktärerna och särskilt Erlendur, språket och så tycker jag om det lite lugna och behagliga tempot, och att det inte är fullt så mycket våld som i en del andra deckare. Inläsningen av Pale Olofsson är bra och det har kommit att bli en röst som jag i mångt och mycket förknippar med Indridasons böcker. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan Indridason kommer med en ny bok i serien och gärna om den unge Erlendur.

Några andra som har bloggat om boken: Beas bokhylla    Boksnoken,   och dagarna går

Boken finns bland annat på Adlibris  Bokus  och bibliotek

Betyget blir 4/5.

De andra, lästa, böckerna i serien:

Glasbruket (2003)

Kvinna i grönt (2004)

Änglarösten (2005)

Mannen i sjön (2006)

Vinterstaden (2007)

Frostnätter (2009)

Mörka strömmar (2010)

Svart himmel (2011)

Den kalla elden (2012)

Den stora matchen (2013)

6 reaktioner på ”Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason

  1. Som vanligt, ska jag väl säga, så är detta en serie jag halkat efter i. Den kalla elden och Den stora matchen står redan redo i hyllan och jag borde nog faktiskt i alla fall läsa en Indriðason om året 🙂

    • Jag känner igen det där. Har också halkat efter i flera. Men det finns några serier som jag ligger i ganska bra fas med och Indridasons är en. Trevligt att du har några delar i hyllan att läsa. Hoppas du gillar när det blir dags. 😉

  2. Jag gillar verkligen Arnaldur Indridason och hans böcker! Jag ser mycket fram emot att läsa denna. Jag håller med dig – deckare med lugnt tempo och utan bestialiskt underhållningsvåld är bäst! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.