Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

lat-vargarna-kommaFöra månaden läste jag Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt. En bok som jag hade hört mycket gott om och som stått ett tag på vill-läsa-listan. Men det var också en bok som jag varit lite tveksam till att läsa. Jag brukar dra mig för att läsa böcker som handlar om sjukdomar, döden och min bild av Låt vargarna komma var att det kunde vara en tung bok att läsa. Men eftersom jag var nyfiken på den och hört att den inte var särskilt tung att läsa så bestämde jag mig för att ta reda på hur den var.

Så vad tyckte jag? Efter en lite tveksam inledning så tyckte jag att det var en fin och varm berättelse i vilken vi möter den fjortonåriga June. Det är  80-tal. New York. Den enda som förstår June är hennes morbror Finn som är allvarligt sjuk och dör i aids. June lämnas hemskt nog ensam med sin sorg, men så träffar hon Toby som kallas för Finns ”speciella vän”.

Förlust, hur går man vidare när en person som har betytt i stort sett allt har dött, och sorg är några av temana i boken och det kunde ha varit en väldigt tung bok att läsa men jag tyckte inte att den var det. Snarare var den ibland på gränsen till att bli lite för lättsam. Men i det stora hela så tyckte jag att det var bra att den var lite åt det lättsammare hållet i tonen med tanke på tematiken. Mitt intresse för boken växlade lite fram och tillbaka – la den faktiskt åt sidan ett tag, började på en ny bok och lät den ligga till sig. Om det berodde på boken eller mig att det blev så vet jag inte men kanske var det en kombination av båda. Oavsett så flöt det på bättre när jag återupptog läsningen. Andra teman i boken är kärlek, vänskap, fördomar, rädsla, relationer som den mellan June och systern Greta, den mellan June och Toby och så på sätt och vis den mellan June och Finn som finns i bakgrunden. Låt vargarna komma väckte många tankar och nu när det har gått en tid sen jag läste den så har jag märkt att den har stannat kvar inom mig mycket mer än jag inledningsvis trodde att den skulle göra. Det är en bra debutroman och det ska bli intressant att se vad Carol Rifka Brunt skriver om härnäst.

Några andra som har bloggat om Låt vargarna komma: C.R.M Nilssonenligt O, Kajsas Bokblogg, Lottens Bokblogg, Ms Hisingen

Boken finns på Adlibris och Bokus och på bibliotek

2 thoughts on “Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

  1. Pingback: Eli läser och skriver | Låt vargarna komma

  2. Pingback: RECENSION | ”Låt vargarna komma” av Carol Rifka Brunt – Amandas minnen

Kommentera

