Kvinnoalfabetet – bokstaven K

kvinnoalfabetetet bokstaven K

Den här veckan har enligt O:s utmaning nått fram till bokstaven K.

1.Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på K.

Här fanns det nästan för många att välja mellan och som tur var kom jag på att jag kan vänta med några till andra bokstäver i alfabetet. Jag har visserligen bara läst den historiska debutromanen En mörderska bland oss av Hannah Kent och att säga att det är en favoritförfattare är kanske lite vågat. Men det är en roman som jag tyckte mycket om, som stannat kvar, och jag hoppas att Kent skriver fler böcker.

2.Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på K vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det brukar ofta bli musik på den här frågan och det blir det även denna gång. Här väljer jag Sofia Källgren som jag tycker har en fantastisk röst.

3.Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på K som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Det blir Sissela Kyle som jag tycker är en väldigt bra komiker och skådis, inte minst som kvinnorättskämpen Dagmar Friman i serien Fröken Frimans krig som det ska bli en fortsättning på vilket jag ser fram mot.  

4.Nämn en kvinna med för- eller efternamn på K är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

En författare som jag har kvar att upptäcka är Mare Kandre som jag länge tänkt att jag ska läsa något av. Men vilken av hennes böcker ska jag läsa?

10 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – bokstaven K

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.