Veckans bokbloggsfråga

Veckans-bokbloggsfraga-Barnboksbloggen

Det har blivit dags att svara på veckans fråga hos Barnbokboksbloggen: Vad föredrar du, att läsa realistiska böcker som du lätt kan känna igen dig i, att läsa realistiska böcker om svunna tider eller främmande miljöer att drömma dig bort i eller att läsa fantasy eller liknande böcker om andra världar, magi eller övernaturliga fenomen?

Jag läser lite det jag känner för i stunden och typ av genre varierar ganska mycket, men kanske att det blir lite mer av mer eller mindre realistiska böcker. Renodlad fantasy har jag inte riktigt fått till det med. Kanske har jag inte hittat rätt böcker eller så är det inte min grej.

Men jag läser gärna böcker med en mix av realism, fantasy, mystik och/eller övernaturligheter – lite som i Engelsforstrilogin och Carlos Ruiz Zafons serie om De bortglömda böckernas gravkammare som är en favoritserie/författare. Och inte att förglömma Harry Potter (har några delar kvar att lyssna på i den serien).

 

8 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga

  1. Fantasy då tänker jag på de där tjocka böckerna som är hur många som helst i en serie, med karaktärer som har konstiga namn, vilket inte alls känns lockande. Men lite orealistiska böcker brukar jag läsa 🙂

    • Haha ja så kan det bli. Jag tycker om en del fantasy men inte för renodlad. Och jag vill inte alltid läsa för realistiska böcker heller, då kan det bli jobbigt och too much. Lagom är många gånger bäst 😉

  2. Fantasy känns som en väldigt bred genre! Precis som du brukar jag försöka att variera genres när jag läser och jag tycker mycket om den typen av böcker där vår värld blandas med övernaturliga inslag.

    Har också läst Carlos Ruiz Zafon, men bara den första boken Vindens skugga och den älskade jag! 🙂

    • Ja visst gör det, och det är nog det som gör det lite klurigt att hitta rätt böcker. Jag vill inte ha för mycket övernaturligheter och i vissa böcker funkar det inte alls för mig. Jag älskar de böcker jag läst av Zafon, de innehåller lite av allt i en bra mix. 🙂

      Vindens skugga är så bra! Läs också de andra böckerna i den serien, dom är bra! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.