Bokbloggsjerka 10 – 13 mars

Så är det fredag, inte riktigt ledig helg för min del – jobb imorgon – men ikväll så är det soffan som gäller och innan jag sjunker djupt ner så tänkte jag svara på jerkan. Så här skriver Annika: Veckans fråga kommer från ett inlägg jag läste på Quora häromdagen med titelnWhat was the last book you read, which wasn’t originally written in your native language?”. För min del var det The Cutting Season av Atticka Locke som jag kommer att skriva allt om inom kort. Skriv gärna dina tankar om böcker på svenska i förhållande till andra språk. Vad ligger dig varmast om hjärtat, vad föredrar du och varför etc. Skriv så kort eller långt du vill och du är välkommen att spåna fritt i eller kring ämnet. Sidospår är mer än välkomna.

Det korta svaret blir Lärkornas borg av Antonia Arslan, originalspråk italienska. Och Nötskal av Ian McEwan.

Jag läser mest på svenska numera men när jag var yngre så läst jag väldigt mycket på engelska. Jag försöker hitta tillbaka till att läsa i alla fall några böcker om året på engelska och utmanar mig själv till att läsa/lyssna på minst fem. Det går ganska bra med utmaningen även om jag inte läst fullt fem böcker på engelska förra året och i år har jag inte läst en enda bok på engelska så här långt. Men det är ju bara mars…..

18 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 10 – 13 mars

    • Jag tycker att det är lite kul att läsa eller lyssna på engelska, och försöker göra det ibland. Sen översätts inte en del böcker som jag vill läsa.. men jag läser övervägande på svenska. 😉

  1. O ja, en sån utmaning skulle jag nog oxå behöva. Var mycket flitigare att läsa engelska böcker som yngre, men då fanns ju heller inte internet, mycket text på engelska konsumeras ju där idag. Så lite träning får man nog ändå. 😉

    • Javisst får man en hel del träning på engelska idag, men det är ganska skönt att läsa eller lyssna på en bok på engelska emellan varven, tycker jag. 😉

    • Nej, så kan det ju vara med vissa böcker. Jag läser en serie där man bara har översatt de tre första delarna och de läste jag på svenska och så läser jag resterande på engelska….

  2. Läser allra helst på svenska då det är lättast för mig att läsa. Men vill försöka läsa någon engelska bok ibland bara för att träna på språket. Snöade in på ett sidospår i mitt svar =)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.