Baserad på en sann historia

En av böckerna som jag läste förra månaden var Baserad på en sann historia av Delphine de Vigan. Huvudpersonen  i den är författare vars senast bok har rönt stor framgång. Hon drabbas av skrivkramp inför nästa bokskrivande. På en fest möter hon L och de blir snabbt tighta vänner. L jobbar som spökskrivare och känner till skrivprocessens olika sidor och hon blir väldigt viktig för författaren. Men det är något som inte stämmer, vem är L egentligen?

Det här var min första bok av Delphine de Vigan och jag tyckte att den var fängslande läsning.

Det är i mångt och mycket en spännande psykologisk thriller, men den är så mycket mer än ”bara” det. Den är intressant och tankeväckande. Inte minst för att den handlar om skrivprocessen, fiktion kontra verklighet. Den riktar ljuset mot behovet eller kanske rättare sagt törsten efter sanna berättelser vilket i sig är en fascinerande företeelse.

Baserad på en sann historia handlar också om vänskap, manipulation, svek och besatthet. Och jag tyckte att det var intressant att läsa om författaren och L. Jag hade mina funderingar kring hur det förhöll sig men de Vigan skruvade till och förvillade mig vilket jag gillade.

Upplösningen och ”slutet” väckte en del funderingar och frågetecken och det har kanske också att göra med genren.

När jag hade läst ut boken läste jag en intervju som gjorts med Delphine de Vigan i vilken hon berättar om sitt skrivande och bakgrunden till att romanen skrevs.  Baserad på en sann historia verkar till viss del vara självbiografisk. Intervjun är för övrigt intressant läsning. Den finns att läsa här.

Jag tyckte mycket om Baserad på en sann historia, inte minst för att det är ämnen som intresserar mig. Men också för att den är välskriven, tät och tankeväckande och det känns som att det är en bok som kommer att stanna kvar längre än många andra böcker.

Betyg 4,5/5

Månadens bästa bok: maj.

8 reaktioner på ”Baserad på en sann historia

  1. Pingback: En bok som jag ser fram mot #2 | Bokdamen - böcker, ljudböcker och lite annat

  2. Pingback: Där barnen är kungar av Delphine de Vigan | Bokdamen - böcker, ljudböcker med mera

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.