Tistelhonung av Sara Paborn


Jag har lyssnat på Tistelhonung av Sara Paborn. Blev nyfiken på den när jag såg att författaren skulle komma med en ny bok. Det är min andra bok av Paborn.

Relationscoachen Ebbas tillvaro är i gungning efter ett äktenskap som havererat. Hon arbetar på en tidning och så konstruerar hon korsord. Ebba får ett frilansjobb som går ut på att skriva om lyckliga förhållande som varat länge. Hon har läst om den 80-åriga Veronika vars man nyligen gått bort efter ett långt äktenskap. Veronika har börjat fundera över sin ungdomskärlek Bo Bix. Ebba vill veta mer om honom, kanske lever han fortfarande.

Det är en trevlig berättelse, ibland lite smårolig. Inte så att jag skrattade, men det gör jag sällan när jag läser böcker. Det är ingen humorbok, snarare väckte berättelsen ett och annat leende.

Ibland tyckte jag att den blev lite seg att lyssna på, då läste jag annat och återvände sen till den.

Berättelsen växlar mellan 1955 och 2019 och det är intressant att läsa om dåtiden. Miljön. Det blir en trevlig bakgrund och ingång mot den nutida skildringen.

Det är roligt att författaren väver in fenomen som coaching och självhjälpsböcker. Och där tycker jag att berättelsen lyfter lite mer. Jag minns när trenden med coacher kom inom olika yrken och verksamheter. Karaktären Ebba har skrivit böcker, haft relationsspalt på tidningen och är relationsexpert, men får inte alltid till det; hennes eget liv är ju lite upp och ner vänt.

Ljudboken läses av Emma Peters som var en ny bekantskap för mig. Jag tyckte att uppläsningen var bra och kan tänka mig att lyssna på fler uppläsningar av henne.

Ibland vill man ha något lättsamt och då kan Tistelhonung passa, och lite så var det för mig när jag lyssnade. Min favorit av de två böcker som jag läst hittills av Paborn är Blybröllop. Men Tistelhonung var underhållande att lyssna på, ingen stor litteratur men trevlig.

Mitt betyg: 3/5

 

Tistelhonung är en av de nominerade till Årets bok.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.