Fem en fredag – Tröttsamt

Fredag och dags för fem hos Elisamatilda.

1.När tröttnade du senast på något? När jag åkte hem från jobbet, idag, pendeltåg, blev jag väldigt trött på mobilsamtal som pågick med högtalaren på…suck.

2.Vad håller dig vaken om nätterna? Sista tiden ljud från grannar sent på kvällar och nätter. Haft grannar som jag knappt hört från men nu är det lite tvärtom och så är folk hemma mer. Min sömn är inte den bästa i sig, så det har varit och är lite jobbigt. Känt mig som en zombie på jobbet.

3. Hur bryter du en ovana? Det beror på vad det är för ovana, en del kan vara tillfälliga och då bryr jag mig inte. Är det en ovana jag verkligen vill stoppa så försöker jag göra det. Om jag lyckas är en annan femma…

4. Vad har du gjort för mycket av i sommar? Tänkte svara jobbat, men det stämmer inte. jag har fler semesterdagar än förra sommaren och snart dags för andra omgången. Kommer inte på något som jag gjort för mycket av.

5. Vad har du inte fått göra hittills i sommar? Resa utomlands. Men inte fått är väl inte helt sant. Pandemin påverkar förstås men det är också ett val jag gjort och gör.

19 reaktioner på ”Fem en fredag – Tröttsamt

    • Jag har erfarenhet av mest yngre men även äldre när det gäller högtalartelefon. Trött blir jag av det, vill inte höra om folks sexliv och allt annat som det pratas vitt och brett om, det är en dålig ovana som blivit en vana. Headset kan nog vara bra men kan bli trött av det också, är väl det att så många pratar i telefon samtidigt när en åker. Och så musiken….skulle kunna skriva hur långt om det som helst….

  1. Jag saknar väldigt att jag inte har fått resa någonting nu på länge. I och för sig reser jag sällan på sommaren, för den är så fin här, men ändå….
    Att prata i mobil och använda högtalare ute bland folk är ett enormt oskick.
    Trevlig helg!

    • Ja det är trist, hoppas det blir möjligt när fler och fler vaccineras och inga fler mutationer. Sommaren är ju så fin så en behöver inte resa då, egentligen. Blir oftast att göra det för mig då jag har semester den tiden men det har inte gjort så mycket att vara på hemmaplan som det blivit. Ja det är verkligen ett oskick.

  2. Mobilsamtal i högtalare är en styggelse, liksom de som genom högtalaren låter skränig musik ljuda på bussar. Jag är väldigt känslig för ljud o var lite orolig när jag flyttade till en lång huslänga där alla har egna uteplatser bredvid varandra. Men, jag har tur, de flesta som bor här är äldre och det är så tyst och lugnt så om kvällarna. Skönt att ha en andra semesterperiod att se fram emot

    • Jag är också känslig för ljud och det är jobbigt med alla oljud. Tystnad är en bristvara. Skönt att det är tyst och lugnt dit du flyttat. Det är det egentligen där jag bor också. Tror jag varit lite bortskämd med grannar som knappt hörs, och nu har en del nya flyttat in som kanske inte tänker på att det är väldigt lyhört. Gamla hus. Det ska bli jätteskönt med en andra semesterperiod.

  3. En sak jag verkligen inte saknar är resor till och från jobbet med buss/t-bana eller pendeltåg. Så jag retade mig på personer med ”högljudda” mobiler. Hatar sådant. Samtidigt är jag inte modig nog att påpeka det heller…
    Jo, det är ju semestertider, så balkonglivet är aningen mera livligt än när folk jobbar. Måste dock säga att det är otippat tyst här efter klockan 22. Däremot är det full fart på alla grillplatser och sittgrupper dagtid.

    • Det låter lite som mig, är inte heller så modig att jag påpekar det tyvärr. Jag bor i väldigt lyhörda hus och det är nog inte alla som tänker på att inte alla andra är lediga, och uppe sent på nätterna, jag är ganska lättväckt, har svårare att somna om. Har också blivit mer ljudkänslig. Men det är annars ett bra område.

    • Ja eller hur. Tänker på förut när man ansågs inte vara helt ok när man gick omkring själv och pratade i telefon, nu är det en norm, och ovana som jag är supertrött på.

  4. Alt det här med överanvändandet av mobiler är hemskt! Jag lider ju inte av det eftersom jag aldrig åker kommunalt och dessutom inte jobbar, men det räcker med att gäster har med sig sina mobiler och inte kan lägga bort dom när man sitter vid matbordet och har trevligt. Men jag skulle nog t.o.m. acceptera det om bara livet kunde fungera som normalt igen. Alltså att vi fick många gäster…..
    KRAM/Susie

    • Ja det är trist när det blir så att det tar allt utrymme och inkräktar på det sättet. Men förstår din poäng där med att du skulle acceptera det, nästan iaf.,..Kram

  5. det är ett ofog att spela musik så högt att alla runt omkring tvingas höra. det gör knappast en redan dålig sömn bättre. högljudda mobilsamtal är också irriterande. hoppas att du får en fin andra semesteromgång

  6. Pingback: Fem en fredag v. 30: Temperaturväxlingar - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.