Good girl, bad girl av Michael Robotham

Under sommaren har jag lyssnat på första boken med den rättsmedicinska psykologen Cyrus Haven. Michael Robotham är en favoritförfattare inom spänning, och jag har tyckt mycket om det jag läst och lyssnat på av honom. Däribland serien med Joseph O`Loughlin.

Cyrus Haven får i uppdrag att avgöra om en flicka på ett s.k. Secure children’s home är redo att släppas ut. Evie Cormac som hon numera heter hittades för sex år sedan i ett hemligt rum. Sitt namn, åldern och varifrån hon kommer berättade hon inte. Det gick inte att hitta flickan bland personer som försvunnit. Hon fick sedan namnet Evie Cormac. Nu har Evie krävt att bli frisläppt som vuxen.

Haven får också ett fall: en femtonårig tjej, Jodie, stjärna inom konståkning, har mördats, hon dog på en enslig gångväg i närheten av bostaden. Varför blev hon mördad? Det är spännande läsning.

Det är flera intressanta karaktärer varav en är Evie. Hon har en speciell förmåga, har varit med om mycket och det rullas upp sakteligen men en får inte veta allt. Det tyder på att Evie kan komma att vara med i nästa bok, jag hoppas iaf på det då jag inte fått svar på alla frågor. Cyrus Haven är också en intressant karaktär.

Fallet med Jodie är spännande och det händer mycket i boken totalt sett. Det är flera svängningar, och upplösningen överraskade.

Ljudboken läses av Joe Jameson som det var första gången jag lyssnade på. Den var ok bitvis men inte så bra som jag hade velat. Lite för gäll röst ibland och dramatiseringen av en del karaktärer blir töntigt. Jag hade föredragit en lite mörkare stämma typ Sean Barretts eller Magnus Roosmann (förhoppningsvis översätts den och läses in på svenska).

Joseph O`Loughlin omnämns i boken, och det gav lite positiva vibbar då det är en karaktär som jag gillar. Kanske dyker han upp i fler böcker eller så var det tillfälligt. Hoppas på det förstnämnda.

Jag tyckte mycket om den här. Lyssnade på den när läsningen gick sisådär och det var precis vad jag behövde. Det är en bladvändare i ordets rätta bemärkelse.

Boken får betyget 4/5

Lista på författarens böcker finns här

Vinnare av CWA Gold Dagger 2020

3 reaktioner på ”Good girl, bad girl av Michael Robotham

  1. Pingback: Böckerna av Michael Robotham | Bokdamen - läser och lyssnar

  2. Pingback: Lästa böcker på engelska 2021 så gick utmaningen | Bokdamen - läser och lyssnar

  3. Pingback: When she was good av Michael Robotham | Bokdamen - böcker, ljudböcker och lite annat

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.