Fem en fredag – Godnatt

Fredag och långledig, så skönt och välbehövligt. Lite mer tid och ork att blogga. Från helgfrågan till fem hos Elisamatilda

1. Vad håller dig uppe om kvällen?

Ibland en tv-serie. Kan också vara ljudbok, skrivande och att jag är lite piggare på kvällen. Men ska jag upp i jobb så funkar det inte att vara uppe hur länge som helst.

2. Hur fungerar du på dålig sömn?

Sover tyvärr dåligt ofta och det är ingen höjdare, särskilt när jag jobbar är det tufft. Känner mig trött, seg och lite som en zombie. Dålig sömn påverkar det mesta.

3. När sover du som bäst?

När jag är ledig.

4. Vilken är den mest konstiga plats du sovit på?

Kan inte komma på någon särskild.

5. Vad drömmer du mest om?

Kommer inte ihåg drömmar så ofta. Men det brukar vara en röra av saker som hänt mixat med massa konstigt.

17 reaktioner på ”Fem en fredag – Godnatt

  1. Det är lyxigt att slippa väckarklocka och kunna leva efter sin inre klocka. Min klocka säger att man stiger upp klockan nio och lägger sig klockan tolv, ungefär…
    Ha en skön helg med god sömn

    • inre klocka ja, har det på sätt och vis iom jobbet, vaknar alltid vid jobbtid även när jag är ledig men då kliver jag sällan upp den tiden. Det där med ljudboken vid insomningen har jag testat, funkar inte för mig blir bara mer vaken tyvärr.

  2. Du har ju skrivit om dålig sömn några gånger förut. Har du gått till läkaren? Det finns ju insomningstabletter till exempel, men du vill kanske inte knapra tabletter. Du har så rätt – det går inte att leva på fem timmars sömn när man ska jobba åtta timmar. Det minns jag. Nu spelar det liksom ingen roll längre. Som pensionär kan man lägga sig när man vill och gå upp när man känner för det. Tror du kommer gilla det:-)
    Kommer aldrig ihåg drömmarna i detalj, men på något sätt känns det som om jag varit med i ett äventyr – helt okej;-)

    • Jag vill inte ta sömntabletter som en oftast får av läkare, undviker det så länge det går. Sömnen varierar och ibland sover jag bättre, men det är förstås ingen höjdare med dålig sömn när jag ska jobba. Har vänner som är pensionerade och de sover tyvärr dåligt på nätterna och är lite som jag att de inte kan sova på dagen…känns som att många har sömnproblem…..får se hur det blir med det 🙂

    • Låter lite som jag i stort sett alla nätter, vaknar flera gånger och vet inte varför. Funderat på om jag behöver mindre sömn numera men samtidigt så sover jag längre när jag kan. Ostörd nattsömn skulle vara toppen!

  3. Ack ja, sömnen är ett gissel, jag som nattarbetare vet precis ,som måste ställa om dygnet gång på gång… men är en nattuggla, så gå upp tidigt för att jobba dagtid är inget jag vill heller 😉
    Ha det gott!

    • Ja oj, ställa om kan ställa till det har jag märkt. Jobbar inte natt men olika tider och sent då och då. Nattuggla är jag inte numer men inte heller morgonpigg…ha det fint! 🙂

  4. Pingback: Fem en fredag v. 6: Tiden går - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.