Dead lions av Mick Herron

Den andra delen i serien Slough house med Jackson Lamb. Det är om/med ett gäng agenter som har misslyckats, avvisats från MI5. De är på ”huset”där Lamb är chef. I den här delen så hittas en äldre spion, Dickie Bow, död på en buss utanför Oxford. Lamb tror att Bow, som var verksam under kalla kriget, blev mördad.

Det blev ljudboken även denna gång, formatet passar för den här typen av böcker. När jag började på serien stod valet mellan översatta och engelska ljudboken. Det blev då på engelska och det fortsätter jag nog med. Sean Barrett läser och det gör han väldigt bra.

Precis som i första delen Slow horses är det ganska många karaktärer och det blev lite otydligt ibland i växlingen mellan karaktärerna och händelser i kapitlen. Kan bero på att det är flera trådar och att det händer mycket i stort sett hela tiden. Och ljudboksformatet är lite klurigare än fysiska böcker, men det går att backa även i det formatet om en vill. Jag gör det ibland.

Höll på med boken lite längre än jag velat då det jag behövde läsa annat och det påverkade läsupplevelsen. Men jag tyckte om boken. Har fortsatt med tv-serien efter böckerna och kommit till andra säsongen. Sett några avsnitt, ganska bra att göra det relativt tätt inpå. En del som kändes lite otydlig i ljudboken förtydligas. Gillar skådisarna. Gary Oldman är väldigt bra som Jackson Lamb. Sedan tycker jag om Kristin Scott Thomas och flertalet av de andra skådisarna. Både böckerna och tv-serien är spännande, underhållande och jargongen går hem hos mig.

Betyg 3,8/5

Lista på författarens böcker finns HÄR

3 reaktioner på ”Dead lions av Mick Herron

  1. Pingback: Böckerna av Mick Herron (Slough house med flera) | Bokdamen - böcker, ljudböcker med mera

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.