Bokbloggsjerka 1 – 4 februari

jerka11

 

 

Helgen är nästan slut innan det blir dags för Bokbloggsjerkan. Så här lyder veckans fråga:

Är du en ”samlare” av saker som kan kopplas till litteraturen (böcker, bokmärken, muggar med litteraturmotiv, etc)?

Mitt svar måste bli både ja och nej. När jag var yngre kunde jag inte låta bli att köpa böcker och serietidningar. Agent X9 och Scooby doo var favoriter. Och såg jag ett snyggt bokomslag var jag tvungen att äga boken (sen upptäckte jag att själva boken inte alltid var läsvärd men det brydde jag mig inte om då). Man kan väl säga att jag led av, och det gör jag nog fortfarande men lite annorlunda, ”det kan vara bra att ha” syndromet. Det syns också i min bostad och i förråden där det finns en hel del böcker. Numera köper jag sällan böcker men jag lånar desto mer.

Jag är en list- och lapperson. Jag kan inte låta bli att skriva upp boktips, filmtips, citat och liknande. En del av tipsen förblir tips, andra förvaltar jag. Ibland blir det lite väl mycket lappar och listor och jag måste rensa vilket inte är särskilt kul, för jag kan ju behöva dem…

För många år sen började jag köpa grisar i olika material, men det slutade jag med efter ett tag. Jag har definitivt ett samlarbeteende men jag har inte gått inför att samla på något specifikt utan det har oftast bara blivit så. Ibland tänker jag att det vore kul att ha klassiker och andra slags böcker i bokhyllan. Men oftast köper jag bara enstaka böcker sen tröttnar jag. Finns oftast något annat som lockar.

6 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 1 – 4 februari

  1. Jag känner igen mig väldigt i detta. Egentligen har jag aldrig bestämt mig för att samla på något, det har bara blivit så, men det håller bara på ett kort tag sedan byter jag 🙂

  2. Alla dessa listor, de finns här också. I telefonen, på datorn, på Adlibris, på gula lappar… och säkert på andra ställen också. Har försökt få något system i det här men har gett upp. Å andra sidan, fördelen är att jag helt plötligt kan hitta en liten lapp med ett boktips på och blir alldeles glad eftersom jag helt glömt bort just denna boktitel.

    • Ja ibland känns det som att jag skulle behöva en lista över alla listor, men hur jag än gör så känns det som att listorna inte kommer att slut för det, så det får vara. Brukar också hitta lappar med boktips som jag glömt och det blir lite av en julafton, så något gott finns det väl med att alla dessa lappar och listor.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.