Bokbloggsjerka 7 – 11 juni, genrebunden?

jerka11 Söndag och åskväder, ja då passar jag på att svara på helgens jerka:

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?

Intressant fråga som krävde lite extra eftertanke. Jag läser väldigt blandade böcker/genrer men har en viss förkärlek för spännande böcker, deckare och kriminalromaner av olika slag.  För mig handlar det nog mest om hur författaren skriver. Jag älskar böcker som kommer med något nytt, som vänder upp och ner på och bryter mot den klassiska genrebeteckningen. Att jag sen väljer att läsa böcker som inte alltid är nyskapande handlar mest om att jag också gillar den typen av böcker 🙂

Ska kanske också svara på frågan om jag är genrebunden. Och jag är nog ganska genrebunden i den meningen att jag förväntar mig vissa ingredienser i en deckare/kriminalroman, historisk roman, fantasy och så vidare, blev lite bak och fram-skrivet 🙂

2 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 7 – 11 juni, genrebunden?

  1. Så länge en bok är välskriven och håller uppe ens intresse spelar det nog inte så stor roll egentligen om den ”avviker” från genren, eller vad man förväntade sig, det kan jag hålla med om, även om jag egentligen vill ha vad jag förväntar mig från början, men som sagt väl gjorda avvikelser kan jag ha överseende med:)

    Taggade dig i Sommarläsning:

    Tag – Sommarläsning

  2. Vi tycker rätt lika! Jag håller mig helst till kriminalromaner, men gillar när författare kommer med nyskapande intelligenta vändningar och inte enbart följer formen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.