Kvinnoalfabetet – bokstaven A

Bokstaven A - Alfabetsutmaning - enligt O Lite sent omsider hoppar jag på kvinnoalfabetet som började förra veckan. Så här skriver enligt O om utmaningen: Välkomna till en ny alfabetsutmaning. Ni som följt mig ett tag vet att jag har en förkärlek för utmaningar som innehåller alfabet eller geografiska platser och jag tyckte det var dags för en ny omgång. Denna gång blir det fokus på kvinnor, eftersom jag aldrig slutar förvånas över hur ojämlik den kulturella världen är (och resten av världen också förvisso). Tanken formades efter kampanjen #räknaryggar, då jag insåg att även jag har en ojämlik bokhylla.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?

Det finns flera och en av dem är Alice Munro. Jag har lyssnat på flera av hennes novellsamlingar och en av mina favoriter är Tiggarflickan som är lite annorlunda då novellerna i mångt och mycket kretsar kring en och samma karaktär.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

En sångerska och låtskrivare som jag finner mycket intressant och lyssnar på ibland är Ane Brun.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.

En författare som jag vill tipsa om är Anna Lihammer som jag tycker sticker ut i deckarfloden. Medan mörkret faller och Än skyddar natten är två mycket starka deckare i 30-talsmiljö.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?

Det finns flera författare på A som jag har kvar att utforska och en av dem är Chimamnda Ngozi Adichie.

Nu är det bara att börja klura på bokstaven B som börjar idag……

Bilden är lånad från Enligt O.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – bokstaven A

    • Ja gör det! 🙂 Jag tror inte att det finns några speciella inträdesregler, i alla fall inte såvitt jag har sett. Det är en rolig utmaning, en får verkligen tänka till (jag har lite svårt för namn och kommer på mig själv med att rabbla alfabetet hejvilt ;)). Jag kör så länge det går och det ska bli intressant att se hur länge det blir…..

    • Ja den är rolig och klurig. 🙂 Jag har också tänkt försöka klara Kaosutmaningen, få se hur det går, men det är ju några månader kvar så det borde gå vägen…. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.