Kvinnoalfabetet – bokstaven M

Kvinnoalfabetet bokstaven M

Fredag och dags för svar på enligt O:s utmaning och den här veckan finns en ny fråga med bland punkterna.

1.Vilken kulturell kvinna på M har följt dig länge?

En kvinna som har följt mig länge är Moa Martinson. Jag läste tidigt böcker som Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig och senare såg jag ett par filmatiseringar och när jag pluggade litteratur återvände jag till författaren. Och jag är ganska säker på att jag kommer att läsa om/mer av Moa Martinson i framtiden.

2.Vilken kvinna med för- eller efternamn på M, som är en stor favorit, men får på tok för lite uppmärksamhet?

Jag vet inte om stå upp-komikern Marika Carlsson får för lite uppmärksamhet men hon är i alla fall en av mina favoriter. Jag har inte sett någon föreställning live ännu men det skulle jag vilja göra någon gång.

3.Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på M vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det blir ett musiksvar även denna vecka, om än på en annan punkt. Opera är inte direkt någon favoritgenre men Malena Ernmans musikstil och framförande har fått mig att uppskatta opera på ett annat sätt än tidigare.

4.Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på M har du ännu inte utforskat?

Det finns nog flera och en av dem är Bodil Malmsten som jag tänkt utforska men ännu inte kommit till skott med.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – bokstaven M

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.