Mörkret av Ragnar Jonasson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Böcker som utspelas på Island brukar locka och när jag fick syn på Mörkret  och läste baksidestexten så ville jag läsa den.

I den så blir kriminalpolisen Hulda Hermannsdottir tvungen att gå i pension tidigare, men innan får hon ta sig an ett sista fall. Hon väljer ett där en ung kvinna hittades död på en strand och en utredning kom fram till att det var självmord. Var det självmord?

Jag tycker att det är intressant att fler och fler författare skriver om  ”äldre” kvinnor och ofta i deckare. Ester Karlsson med K,  Singöserien med flera. Och så Hulda Hermannsdottir som tvingas till att gå i pension tidigare men får jobba med ett fall innan.

Jag hade mycket runt mig när jag läste Mörkret och det gick bitvis trögt med läsningen. Hann och orkade inte läsa så mycket i taget och det påverkade såväl läsupplevelsen som behållningen. Vissa böcker fungerar det att läsa så och en del böcker vill en stanna upp med, fundera och avnjuta långsamt. Men med deckare tycker jag sällan att det är så lyckat med långsam och splittrad läsning.

Jag tycker det är spännande att läsa nya författare. Mörkret är den första boken som kommit på svenska och den första delen i en serie. Den andra delen i den här serien, Ön, kommer i april. Och den vill jag nog läsa.

Betyg 3,5/5

2 reaktioner på ”Mörkret av Ragnar Jonasson

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.