En smakebit på søndag: Coconut

Dags för En smakebit på søndag – ett trevligt sätt att möta andra bloggare på och ta del av varandras läsning. Fler smakbitar och information finns inne hos bloggen Flukten fra virkeligheten.

Det har varit mycket jobb den här veckan (6 dagar på raken) så det känns väldigt skönt med (ledig) söndag. Jag håller fortfarande på med Det fördolda men jag började också på en ny bok i veckan. Så dagens smakbit kommer från Coconut som är Kopano Matlwas debutroman och det är en av de böcker som jag har valt att läsa i Jorden runt utmaningen.

Boken handlar om två sydafrikanska tonårsflickor med helt olika bakgrund. Den rika, bortskämda Ofilwe och fattiga, ambitiösa Fikile. Boken är indelad i två delar och min smakbit kommer från den första som övervägande är Ofilwes berättelse.

Coconut (inbunden)

Tror du, att om jag stängde ögonen och knep ihop dem riktigt hårt i en evighetslång tid, så skulle de vägra att öppna sig igen eftersom de har vant sig vid att ha det så? För att jag inte skulle behöva se och behöva bli så ledsen. Jag tycker inte om vad du gör mot dig själv, lilla svarta flicka. Jag tycker inte om att se hur du säljer din själ för ett silverskinn. Varför drar du i din lilla platta näsa? Ser du inte att den är vacker som den är? Jag vet inte vad jag ska ta mig till med dig, lilla svarta flicka, så jag blundar så hårt jag kan. (s. 66)

Ha en fin söndag!

26 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Coconut

    • Det är ganska blandad text men det är finns en hel del som är som poesi och så lite mer ”vanlig” text eller hur man nu ska säga…jag har inte läst ut den ännu men tycker att det är väldigt fint språk så här långt. Jag valde nog det här stycket för att jag blev så berörd av det.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.