Rörgast av Johan Theorin

Rörgast

Rörgast är den fjärde och sista boken i Ölandssviten. Jag läste de föregående böckerna i serien: Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge innan jag började blogga.

Handling

Mitt i natten bultar en pojke på den gamle skepparen Gerlof Davidssons dörr. Pojken, som kommit staplande över stranden, beskriver ett skepp fyllt av döda eller döende sjömän, och en galen man med yxa. Så inleds högsäsongen på norra Öland, en het, tryckande period då tusentals turister kommer för att fira midsommar på ön. Men bland besökarna finns en hemvändare som kommit för att utkräva betalning för en mycket gammal skuld. Efter sig i sommarnatten lämnar han död och skräck. Det är bara Gerlof som börjar misstänka vem hemvändaren är, och varför han vill hämnas på en hel släkt. Och det är bara Gerlof som mött personen förut – i ungdomen. De båda stod vid en nygrävd grav på kyrkogården och hörde plötsligt ett knackande ljud från kistan.

Kommentar

När jag började läsa Rörgast hade en hel del detaljer från de föregående böckerna försvunnit ur mitt minne eftersom det är några år sen jag läste dem. Men Gerlof är en karaktär som har fastnat och som jag alltid har gillat. Och detsamma gäller miljöbeskrivningarna, Öland. Det gjorde inte så mycket att jag inte mindes en del saker i de föregående böckerna för jag hade ändå väldigt stor behållning av Rörgast. Jag har läst de flesta av Johan Theorins böcker och jag tycker att han är en mycket bra berättare. Historien, det förflutna som inte lämnat Hemvändaren ifred, är väldigt intressant och spännande. Jag gillade den spöklika stämningen som ibland gränsar mot skräck.

Jag har lyssnat på alla böckerna i Ölandssviten och när jag såg att man bytt uppläsare blev jag lite fundersam. Det är Magnus Krepper som läser de tre första böckerna i serien. Varför ändra på ett fungerande koncept? Jag gillade Magnus Kreppers inläsningar och var lite orolig över att det inte skulle bli fullt lika bra med en annan uppläsare. Men det var lyckat att låta en annan Magnus i form av Magnus Roosmann läsa in boken. Roosmanns lite skrovliga röst förstärkte stämningen i den och det är helt enkelt en mycket bra uppläsning. Det var med lite vemod som jag lade ifrån mig den sista boken i serien samtidigt som jag ser fram mot Theorins fortsatta författarskap. För jag tror och hoppas att han skriver fler böcker!

Andra som har skrivit om boken är bland annat Den läsande kaninen, Hyllan, Lottens Bokblogg, Läsa & Lyssna och Romeoandjuliet.

Boken finns på AdlibrisBokus och E2GO där mitt e-ljudboksexemplar kommer ifrån.

9 reaktioner på ”Rörgast av Johan Theorin

  1. Jag läser rörgast som ebok nu. Har fastnat men det tog en stund innan jag gillade den. Annars har jag sträckläst hans tidigare böcker. Denna tar dock lite tid. Men nu är den hur spännande som helst.
    Kram Cissi

    • Åh det där känner jag igen, har upplevt det där med andra böcker. Roligt att höra att det har vänt och att du gillar den. Jag tyckte också att den var väldigt spännande. 🙂

  2. Pingback: Ny bok snart – Johan Theorin | Bokdamen - läser och lyssnar

  3. Pingback: Söndagens smakbit: Benvittring | Bokdamen - läser och lyssnar

  4. Pingback: Benvittring av Johan Theorin | Bokdamen - läser och lyssnar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.