Gentlemen av Klas Östergren

Jag har lyssnat på Gentlemen som är första delen i Klas Östergrens trilogi. Läste den första gången efter att den utkom 1980, lite osäker på exakt när, men däromkring. Minns att jag tyckte om den då. När den tredje delen, Renegater, kom förra året så bestämde jag mig för att lyssna på den vid tillfälle. Eftersom det var så länge sen jag läste Gentlemen, och hade Gangsters oläst, började jag från början. Var förstås nyfiken på hur det skulle vara att läsa om den och vad jag skulle tycka om boken nu.

Gentlemen handlar om en författare (Klas Östergren?) som blir bestulen på sina saker, får jobb på en golfklubb med att klippa gräs. Han träffar en bokförläggare, på en fest på golfklubben, som har ett erbjudande som författaren tackar ja till; att skriva en pastisch på August Strindbergs Röda rummet.

Sedan träffar författaren Henry Morgan som är lite av en bohem och levnadskonstnär. Henry tycker att författaren påminner om brodern Leo Morgan. Och han föreslår sen att författaren ska flytta in hos honom på Hornsgatan i Stockholm vilket passar honom då han blivit av med sina saker. De blir vänner, författaren träffar Henrys och senare Leo Morgan. Efter en tid så försvinner Henry plötsligt.

Jag tyckte att Gentlemen var mycket intressant att lyssna på. Björn Kjellman läser väldigt bra. Det är en fascinerande berättelse som rör sig kring 70-talet och bakåt. Och jag tyckte det var intressant att läsa om tiden, referenserna som dyker upp, särskilt då jag kände igen en hel del och det både kändes långt borta och nära.

Jag har lyssnat på andra böcker av Klas Östergren och tyckt om stämningen i dem och språket som är väldigt bra, och det gäller även i Gentlemen. Den är lite tjock, en del partier intresserade mig mindre, och i de stunderna önskade jag att det handlade mer om skrivandet. Men det handlar ändå en del om det, och i det stora hela är det en väldigt bra bok som jag tyckte mycket om, och det var en njutning att lyssna.

Omläsningen av Gentlemen blev en fängslande nyläsning, en läsupplevelse. Mot slutet var boken så spännande att jag fortsatte direkt med Gangsters som jag håller på med i skrivande stund. Det säger en hel del då jag egentligen inte är något fan av tegelstenar, men är det spännande så är det.

Betyg 4+/5

En reaktion på ”Gentlemen av Klas Östergren

  1. Pingback: Sommarläsning liten rapport | Bokdamen - böcker, ljudböcker och lite annat

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.