Kvinnoalfabetet – Bokstaven I

kvinnoalfabetet bokstaven IEnligt O:s utmaning fortsätter och det är dags för svar på bokstaven I.

1.Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på I.

Catharina Ingelman-Sundberg är kanske inte direkt en favoritförfattare men jag har läst ett par böcker av hene däribland  Kaffe med rån och som jag tyckte var rolig samtidigt som det fanns korn av allvar i botten.

2.Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på I och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.

Jag läser lite noveller mellan varven och en som jag tyckte var intressant var ”Den nya Isabel” som är skriven av Katherine Mansfield, en nyzeeländsk-brittisk författare som levde 1888-1923.

3.Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på I som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Inger Nilsson är en skådis som jag har gillat ända sen jag såg henne i rollen som Pippi Långstrump. Hon har också gjort en del andra roller.

4.Vilken kvinna med för- eller efternamn på I är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Har funderat och funderat men kommer inte på någon i skrivande stund. Jag får ta och kolla in vad ni andra har svarat och förmodligen får jag en hel del tips.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – Bokstaven I

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.