Kvinnoalfabetet – bokstaven L

Kvinnolafabetet bokstaven L

Fredag och mina svar på bokstaven L i enligt O:s utmaning:

1.Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på L.

En av mina favoritförfattare är Leena Lehtolainen som skriver deckare med feministiska inslag om polisen Maria Kallio. Var är alla flickor nu? läste jag senast och den gillade jag mycket och jag önskar att fler böcker översätts till svenska.

2.Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på L vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare.

Mina svar på den här punkten brukar ofta handla om musik och även denna gång då jag väljer Louise Hoffsten vars musik och röst jag tycker om jättemycket.

3.Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på L som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag misstänker att jag kanske inte är ensam om att svara Astrid Lindgren. Som tur är får jag chansen att nämna henne nu när jag inte fick till det på bokstaven A. Jag beundrar Astrid Lindgren av många anledningar, inte minst för alla fantastiska böcker som hon skrivit och för den betydelse som böckerna har haft/har för barn och läsandet.

4.Vilken kvinna med för- eller efternamn på L är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

En författare som jag är lite nyfiken på och har kvar att upptäcka är Ulla-Lena Lundberg.

18 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – bokstaven L

    • Ja det verkar näst intill omöjligt och det är väldigt synd, särskilt om en vill läsa i ordning. Nu har jag läst i oordning och det har funkat men jag skulle gärna läsa i ordning om det gick.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.