Bombproof av Michael Robotham

Första boken på engelska i år blev Bombproof av Michael Robotham som jag lyssnade på. Robothams böcker brukar vara ett ”säkert kort” när jag är i behov av spänning.

Handling: Sami Macbeth is not a master criminal. He’s not even a minor one. He’s not a jewel thief. He’s not a safe-cracker. He’s not a expert in explosives. Sami playes guitar and wants to be a rock god but keeps getting sidetracked by unforeseen circumstances. Fifty-four hours ago Sami was released from prison. Thirty-six hours ago he slept with the woman of his dreams at the Savoy. An hour ago his train blew up. Now he’s carrying a rucksack through London’s West End and has turned himself into the most wanted terrorist in the country. (från Audible)

Det är som så ofta i Robothams böcker rappt skildrat. Intrigen är kanske något förutsägbar, men det händer saker hela tiden och är bra driv i den.

Störde mig lite på ett par saker, bland annat jargongen mellan….bovar, den kändes rå och inte så vidare. Kändes lite onödigt. Sedan var det beskrivningar av några saker som jag hade svårt för. Men jag hade överseende med det då den var underhållande och spännande.

Det här klassas som en fristående bok och inte en del i Joseph O’Loughlin serien. Jag tycker nog att den funkar som fristående. Joseph O’Loughlin nämns en gång här sen inget mer än så. Vincent Ruiz som är med i den serien är med här och det tyckte jag om. Robotham gör lite som Nesser, och plockar upp karaktärer igen och det greppet är inte så dumt.

Ljudboken läses av Sean Barrett och han är numera en av mina favorituppläsare. Läsningen gjorde att det blev ännu mer spännande. Underhållande bok för stunden var precis vad jag behövde och det är inte fel. Robotham är väldigt bra på att fånga in läsaren och sedan är en fast.

Betyg 3,5/5

Lista på böckerna av författaren finns här

7 reaktioner på ”Bombproof av Michael Robotham

  1. Pingback: Böckerna av Michael Robotham | Bokdamen - läser och lyssnar

    • Det är på audible. De är lite annorlunda mot Storytel och Nextory. Audibles prenumeration eller abonnemang har ett credit system och det finns lite olika. En betalar med credits och kan köpa fler ljudböcker än det antal som ingår i det abonnemang en väljer. Och en kan lämna tillbaka en ljudbok om en inte tycker om (har inte använt mig av den garantin). De har en gratis prövotid på 30 dagar och då får en välja en ljudbok. När en avslutar abonnemanget så får en behålla de ljudböckerna.

      • Just audible försökte jag prova i höstas. Men då ville de bara spela upp om jag var ansluten till Wifi. Och det är jag sällan på telefonen och det var ju i den jag ville lyssna. Får ta en titt igen. Kul att man får välja ut för att kunna behålla vad man gillat.🙂

      • Ok, det borde gå utan att vara ansluten till Wi-Fi, har för mig att det funkat för mig, men testa för jag är oftast ansluten till W när jag lyssnar. Ja hoppas det fungerar med lyssnargarantin, kanske testar någon gång men inte brytt mig om det än. Men äger i alla fall en hel del ljudböcker om jag skulle avsluta, inte säkert jag skulle lyssna på någon igen men men 😉

  2. Pingback: Böcker på engelska 2022 | Bokdamen - läser och lyssnar

  3. Pingback: Böcker på engelska 2022 – halvvägs | Bokdamen - böcker, ljudböcker och lite annat

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.