Författarfemman 2014 – sammanfattning

För andra året i rad har jag kört Författarfemman – en utmaning som jag hittade inne hos Malins bokblogg. Tanken med utmaningen är att man ska läsa minst fem författare som man har läst något av tidigare och vill läsa mer av. Jag listade tolv författare i början av året för att ha lite att välja mellan.  fc3b6rfattarfemman

1. Rennie Airth: The Reckoning

2 . Harlan Coben: Long Lost

3. Michael Connelly: Svarta lådan

4. Arne Dahl

5. Camilla Grebe (& Paul Leander-Engström) : Dirigenten från Sankt Petersburg

6. Ingrid Hedström

7. Reginald Hill

8. Ann Lagerhammar

9. Alice Munro: Tiggarflickan, Brinnande livet

10. Anna-Karin Palm: Faunen, Utanför bilden

11. Ruth Rendell: Portobello

12. Peter Robinson

 Sammanfattningsvis så läste jag 7 av de listade författarna och det var de som lockade mest under året. Det blev också en författarduo (Camilla Grebe hade jag läst tidigare men Paul Leander-Engström var ett nytt namn för mig). Jag läste ett par böcker av både Alice Munro och Anna-Karin Palm som kommit att bli favoritförfattare.

Jag tyckte om alla böcker som jag läste under året i lite olika hög grad. De som jag fastnade mest för var Tiggarflickan, Brinnande livet och Faunen. Det var också roligt att återvända till Rennie Airth. Mina förväntningar var höga då han är en av mina favoritförfattare, och jag gillat de tre första mysterieböckerna om John Madden, och jag tyckte att The Reckoning var bra. Författarfemman är en rolig utmaning – ett bra sätt att få en att återvända till författare som man har gillat och vill läsa mer av. Det är inte omöjligt att jag kör den även nästa år om den dyker upp då.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.